Sz. Gábor
|
Nekem 40 éve hiányzik valami a mi városunkból, az egykori jelképünk, a vízimalom. Mikor találkozom egy ismerőssel, aki rég nem járt Ráckevén, a kérdései között általában szerepel : „Megvan-e még a vízimalmotok?”, amire „Sajnos nincs.” a válaszom. De talán most lehetne valamit tenni: Uniós pályázat, Önkormányzat, Ráckeve polgárai, Civil szervezetek és testvérvárosi segítség. Egy kicsit utána érdeklődtem, és Mendele Ferenc felmérései alapján teljes mértékben utána építhető a malom, melynek tervei megtalálhatók Walter Ilonánál az örökségvédelmi hivatalban. A gondolatot felvetettem a téma két jó ismerőjének Paulovits Teréznek és Kovács Józsefnek, akik igazán örültek, hogy ez eszembe jutott. Az ötlet támogatásáról biztosított Czernyi Károly is, aki elmondta, hogy a hajó ácsolásának és tömítésének részletes leírása megvan neki az utolsó molnárok egyikétől. A belső berendezés a szentendrei skanzenben található, viszont helyben is fellelhetők még meghatározó egyedi alkatrészek. Erre épülhetnek hagyományőrző motívumok, gasztronómiai molnárételek, mint hallé, túrós csusza, vagy a teljes kiőrlésű gabonából készült ételek. Talán ötletnek egyelőre ennyi is elég, amit azonban én megvalósíthatónak tartom. Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Bolya
|
Kedves Gábor ! Nagyon jó ötletnek tartom a vízimalom jelkép felélesztését. Biztos lehetne hozzá pályázati lehetőséget is találni. Az egyediség, a múltat időző hangulat elősegítené a város ismertségét, egyben bemutatna egy régi szakmát is. Számos példa található arra, hogy a múlt örökségének megőrzése - a kor igényeinek megfelelő bemutatása - hozzájárulhat egy-egy város fejlődéséhez. Példaként említeném, hogy Ráckeve és Szentendre hasonló adottságú városok, csak Szentendrén hamarabb találkozott a lakosság és a város vezetésének jövőképe. Ráckeve története feldolgozott, szerintem hasznosítani kellene. Érdeklődve várom a fejleményeket ! Üdvözlettel: Bolya
|
|
|
|
Boda Attila
|
A városfejlesztési programunkban felmerült a vizimalom újjáélesztése,de csak kicsinyített változatban(makett). Körül kell járni a témát és ha sokan szeretnék megvalósítani, akkor felépülhet. Én jó szívvel támogatom.Üdv.Attila
|
|
|
|
Deák Tibor
|
Kedves Mindenki!
Nagyon is egyetértek az elképzeléssel, hisz a korabeli képek is többségükben tartalmazza a vízimalmot, ami valóban hozzá tartozik Ráckevéhez. Támogatom én is a kezdeményezést.
|
|
|
|
vasandras
|
Jó volna szerintem is egy működő vizimalom,Kőszeg környékén egy üzemel.Nagyon jó bevétel volna a városnak, mi négyen 2400 forintot fizettünk 10 percre.Akkor kb 20-an voltunk ott látogatók.Egy kis patak hajtotta a malomkereket.Működött mind a négy szint.
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Vizimalom ügyben a korábbi fórumon már kifejtettem a véleményemet részletesen. Csak röviden idézek ebből: A piaci sétány kezdeténél (posta melletti lejáró) helyezném el a vizimalmot egy "szárazdokk"-ban. (a Vámházzal szemben) Természetesen a város jelképe lenne, és a hídról azonnal felkeltené a figyelmet. A piac, a vizimalom egy gyalogos aluljáróval a híd töltésén keresztül, kapcsolódna a Vámházzal. Ez az aluljáró oldaná meg az északról érkező gyalogosok biztonságos áthaladását a piac irányában, valamint a Vámházban kialakitott bármely funkció kapcsolatát a piac életéhez. Folyt. köv...
|
|
|
|
Zapapapa
|
Kedves Gabi! A "Ráckevei fórum"honlapján található hajómalom helyreállításhoz szertnénk hozzászólni.kérünk, hogy tedd fel a Ráckeve honlapra az alábbi hozzászólásunkat! Ráckeve 1728 óta a magyarországi vizimolnárság fontos helye volt.Ezért örültünk annak, hogy az 1960- as évek elején az egyetlen megmaradt malmot, melynek Gyurcsik Antal volt a tulajdonosa, helyreállította az Országos Mûemléki Felügyelõség.Az idõs molnárok azonban már akkor figyelmeztettek,hogy a malmot évente november után ki kell emelni a Dunából,különben nem bírja el a hajó a víz szivárgását.Ráckeve egyik jelképe a hajdan ott és a környékén mûködõ, gyakran 10- 20 vizimalom volt.az 1964 táján elmerült malmot Szentendrére vitték, a Szabadtéri Néprajzi Múzeumba.T. Bereczky Ibolya igazgatóhelyettes tájékoztatott, hogy helyreállítják, de évek óta ez csak terv maradt.Megvan viszont az 1960- as évek teljes helyreállítási iratanyaga a hajdani OMF , ma Örökségvédelmi Hivatal irattárában.Ennek alapján fel lehetne egy- a régivel azonos méretû másolatot építeni, ami Ráckeve egyik idegenforgalmi értéke lehetne.A hajdani molnármesterek családjainál, a leszármazottaknál még eredeti alkatrészek is vannak, amit be lehetne építeni.Egy makett felállításának nincs semmi értelme,mert azt félõ, hogy hamar tönkreteszik.A helyreállított - a régivel azonos méretû másolatot- is úgy kellene elkészíteni,hogy azt évente november után a Dunából ki lehessen emelni, és azon a javításokat el lehessen végezni.az ötlet kitûnõ, történeti anyaggal mi ketten is szolgálhatunk, akik a "Duna vizén malom forog" c. könyvet 2005- ben megírtuk.Azt javasoljuk hozzászólóként, hogy azonos méretû másolatot kellene készíteni! Üdvözlettel :Kovács József László és Kovácsné Paulovits Teréz a ráckevei molnárkönyv írói
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Örülök a véleményeknek, főleg azért mert teljesen elutasító nem volt! Az ország egyetlen folyami hajómalmát nem szabadna veszni hagyni, ez a miénk, a ráckeveieké, ezt ki kellene használni! Talán ez a feladat lenne az, ami egy kicsit felrázná a várost és a rajz után a helyi mesteremberek meg tudnák építeni a két hajótestet és a belső berendezéseket is. Én ezt csak vízen tudom elképzelni, méghozzá 8 cölöpön (vasbeton), amiken állna a két hajótest. Így olyan lenne minthogyha úsznának, a cölöpök a víz alatt, és támasztanák a hajókat (melyek természetesen oda lennének rögzítve), így nem kéne félni, hogy bármikor elsüllyednek, és csak 4-5 évenként kellene kivenni javításra. A piac sétány végében lenne elhelyezve (Molnár utcai lejáró), így a központtól sem lenne messze. Ha hozzákezdenénk úgy 3 év alatt kivitelezhető lenne, és nem másolnánk keletről – sem nyugatról. Ezzel kezdenénk kihasználni a Duna adta lehetőségeinket, és nem csak a horgászok jönnének hanem igazi turisták is. Kíváncsiak lennének a Szerb templomra, a Savoyai kastélyra, képtárra, múzeumra és a vízimalomra, amelyek látogatása után megéheznek, vendéglőt keresnek, és a kellemes környezetnek köszönhetően szállás után néznek.
De bár itt tartanánk, nem csak az ötletelésnél.
|
|
|
|
Hanuman
|
És nem mellékesen a múltunkból is visszakapnánk valamit. Minden ráckevei számára fájó pont a vizimalom elvesztése, ami hogy-hogy nem szentendrére került. (annak idején vajon miért nem sikerült megtartani?) A Molnár utcai lejáró sztem már túl messze van nem jól látható. A városközponthoz közel kellene elhelyezni.
|
Hanuman
|
|
|
Deák Tibor
|
Ellenkezőleg!
Én úgy gondolom, hogy a Molnár utcai lejáró lenne az egyik legalkalmasabb hely. Itt volt régen a menetrendszerinti hajóállomás telepítve. Ennek a parti kiépítettsége jelenleg is meg van, azt fel lehet használni a feljáró, illetve az úszó malom stabil kikötéséhez. Ha a hídról nézzük, akkor pont bele illik a látképbe, nem lesz ez olyan kicsi, hogy túl messzinek tűnjön.
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
A vizimalom (ha teljesen fából készülne) csak szárazon állhatna, mert ha vízre helyeznék, az évi karbantartása beláthatatlan kölséget jelentene a városnak. Régi csónaképítő családból származom, nyugodtan kijelenthetem, ismerem a vízbe helyezett faanyag viselkedését. Sokat beszélgettem évtizedekkel ezelőtt a témáról Bezsenyi Sanyi nagyapjával, aki vizimolnár volt, és részt vett a korábbi restaurálásban. Minden évben késő ősszel partra kell vontatni a házhajót és a völgyhajót is, majd valamennyi varratot kijavítva (moha, fatetű, iszkába...) teljes kátrányozás stb, stb...Egyszóval: csak csalással, vagyis a legkorszerűbb technológiával lehetne a régi módszereket kiváltani, pl. acéllemez hajótestre felépíteni, és fának álcázni a malmot. folyt. köv....
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Meglátogattam a ráckevei hajómalmot Szentendrén. Néhány fényképet is készítettem, amelyek itt találhatók: http://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0846.JPGhttp://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0839.JPGhttp://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0840.JPGhttp://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0842.JPGhttp://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0848.JPGhttp://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0849.JPGhttp://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0850.JPGhttp://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0852.JPGhttp://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/PICT0854.JPGNem keserített el a látvány, száraz, fedett helyen tárolják, és az állaga is megfelelő a lényeges alkatrészeknek. Örültek, hogy végre valaki érdeklődik a hajómalom után. Megerősítették azt az ismeretem, miszerint ez az utolsó ilyen ipari műemlék az országban. Kivételes szerencse, hogy az utolsó Ráckevéhez köthető. Mint mondták ilyenek a Dunán- és a Tiszán is üzemeltek . Ha valaki másnak az országban eszébe jutna, hogy nekik is volt ilyen, akkor ők is megépíthetnék, nekik is segítenének újjáépíteni, és abban a pillanatban már nem volna szenzáció. Szeretném ha a képviselő testület érdemben foglalkozna a témával pozitív hozzáállással, mert ez nem egy nyári szenzáció hanem évellő! Próbálok támogatókat keresni.
|
|
|
|
Hanuman
|
Azt nem mondták, hogy esetleg visszakapjuk?
|
Hanuman
|
|
|
Sz. Gábor
|
De mondták.Bármikor visszakapjuk ha igényeljük.És minden segítséget megadnak a helyreállításhoz.
|
|
|
|
sári
|
Kedves Gábor !
Látom nagyon törődik a vizimalom kérdésével ill. eredeti helyére történő visszaállításával . Én talán tudok is segíteni önnek ebben, és némi anyagi segítségre szert tenni. Nem tudom ehhez az önkormányzat tud-e kellőképpen segíteni és milyen a hozáállásuk, ha konkrétumokat kérdezünk meg tőlük. Mondjuk, ha engedélyekre van szükség stb. És ha mondjuk volna szponzor a malom felújítására, akkor sikerülne-e megnyerni a várost annak fenntartására ? Üdvözlettel, egy segíteni akaró.
|
|
|
|
Deák Tibor
|
Kedves Sári!
Én a magam részéről biztosan támogatom a kezdeményezést, de véleményem szerint a testület is nyitott az ilyen fajta kezdeményezésre!
Deák Tibor
|
|
|
|
|
Leiaa
|
kedves Gábor!
nagyon tetszenek a képek a malomról:) nagyon sok pénz lenne a felújítása,fenntartása, karbantartása.. de megérné hosszú távon, hiszen Tapolcán is az egyik legnagyobb és legszebb látványosság a működő vízimalom,ami köré étterem, park és játszótér épült. Sztem nagy idegenforgalmi vonzerőt jelentene a városnak! kívánom,hogy sikerüljön újra teljes díszében csodálni:)
|
|
|
|
Jaki Reka
|
Kedves Szőgyényi Gábor és Mindenki aki szívén viseli a ráckevei vízimalom sorsát!
A vízimalom visszaállítása már régóta foglalkoztatja a ráckevei Duna parton ringatozó egykori vízimalomra (Gyurcsik malom) visszaemlékező emberek gondolatait. Az Árpád Múzeum és dr. Kovács József és Felesége Paulovits Terézia 2005-ben kiadta a ráckevei hajómalmok történetét feldolgozó könyvét, "Duna vizén malom forog" címmel, ezt a könyvet Gábor jól ismered, hiszen még Te is segítettél, kaptunk Tőled családi fotókat, archív felvételeket. Támogatók lennének szükségesek ahhoz a tervhez is, amely a múzeum 10 éves koncepciójában szerepel. Folytatunk már tárgyalásokat a Skanzennel, ugyanis szeretnénk visszaállítani egy eredeti tervek alapján elkészült vízimalmot a Duna-partra, pontosabban az Árpád Múzeum Duna felőli oldalára. Így megoldható lenne az őrzése, látogatása egy "in situ" formában létrehozott vízimalomnak, ráadásul védnökséget is kell vállalni , mint kiállítóhely felett és ezt a múzeum megteheti. Nekem ez egy régi álmom...Ha ennyi embert érdekel, még lehet, hhogy meg is valósítható. A részleteket később...szívesen megosztom mindenkivel.A kiadványból-amit említettem - pedig mindent megtudhatnak a hajómalmokról, nálunk vásárolható a múzeumban (Kossuth l. u. 34.)
És nagyon örülök ennek a nagy érdeklődésnek és szeretenek a "jelképünk" irán!
|
|
|
|
Kicsifiu
|
Üdvözlök mindenkit a Fórumon!
Véleményem szerint Ráckeve jővője lehetne ha azt az utat járná be a helyi emberek összefogása álltal, mint a példaként már többször említett Szentendre. Ennek egy igen lényeges eleme, hogy a múltat felelevenítve elérhetővé tegyük a ma embere számára is. A történelem kincs, és pénzzé tehető. Nagy lépés lenne a cél felé ennek a malomnak az ujjászületése.
Ezért is szeretnék hozzászólni a témához szakmai szemmel. A szakmai jelzőre legyen hivatkozásom alapja több fa hajó felújítása, melyekben főképp a víz alatti rész készítésében-cseréjében részt vettem. (Nemere II. , Sirocco)
Természetesen én is sokra becsülöm a régi mesterek munkáját hiszen aprólékos és figyelmes munkájuknak remek, és elsősorban tartós dolgok születése az eredménye. Mindezek mellett a faanyagok kezelésének a technikai fejlődése már nem zárja ki egy fából készült vízzel tartósan érintkező szerkezet állapotának megőrzését több, akár 4-6 éven keresztül is. A megfelelő anyagok és technológiák kiválasztásával a karbantartási költségek is jelentősen csökkenthetők. S mindezeknek a kivitelezése is megvalósítható oly módon, hogy a külső szemlélő számára ne rontsa el a történelmi régiség hangulatát.
Én személy szerint támogatom a tervet, s ha megvalósulásra kerül remélem nekem is részem lehet benn.
Tisztelettel: Réder Krisztián
|
|
|
|
Novák Csaba
|
Újabb hozzáértő ember került a képbe - és most nehogy bárki ironizálással vádoljon - a szó eredeti értelmében véve értem így. Lám lám érdemes volt nyitni a nyilvánosság felé és bevonni a jóakarók szürkeállományát. Alakul ez, csak így tovább!!!
|
|
|
|
Zapapapa
|
Üdvözlök mindenkit! Unokatesómmal Szőgyényi Sándor építészmérnökkel beszélgettem a malom helyreállításáról. Annak érdekében, hogy 1 kis képi ízelítőt is adjunk, dolognak Sanyi elkészítette a vízen úszó malom 3D-s terveit, amit ide kattintva -> http://www.inf.bme.hu/~sg634/malom/Rackevei_Malom.movlehet megtekinteni. A terv megjelenítéséhez QuickTime player szükséges. Ezt a malmot szerintem is lehetne gazdaságosan működtetni, feltéve ha ...........
|
|
|
|
|
Deák Tibor
|
Ez szép munka! Ha minden így megy tovább akkror ezzel a szép összefogással kijelenthetjük, hogy valami megmozdult Ráckevén! Csak így tovább!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A témával kapcsolatban felkerestem a polgármestert. Legnagyobb meglepetésemre már nagyon jól ismerte, látszott, hogy tájékozódott a dologban, és ami a legfőbb: teljes mértékben támogatott. Megbeszéltük, hogy a következőkben meghívnak egy-két ülésre, ahol a Hajómalom lesz a napirendi pont. Azt hiszem, hog ezután itt fogunk beszámolni a történésekről a fórumozóknak. Az első beszámoló az, hogy Réder Krsiztián (Kicsifiu) már számolja az anyagi szükségletet. A többiről folyamatosan, ahogy zajlanak az események beszámolok. Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
baba
|
Babarczi István vagyok. Nagyapám a ráckevei vizimolnárok eggyike volt. Messzemenően támogatom a kezdeményezést anyagilag és kétkezi munkával is.
|
|
|
|
BBB
|
Gyurcsik Antal vízimolnár egyik leszármazottja vagyok, nagyon szeretném, ha újra lenne vízimalom Ráckevén! A tervrajz káprázatos!
|
|
|
|
Hanuman
|
A terveket nem lehetne feltenni a ráckevei honlapra ugyanis valami okból nem tudom megnézni . Köszi
|
Hanuman
|
|
|
tszikora
|
Eléggé leült ez a téma..
Pedig ahogy visszaolvasom, az ötlet nagyon jó, elvi támogatókban nincs hiány, az akarat és a tenniakarás megvan.
Ha valami miatt mégsem jön össze, akkor az (mint többnyire) a pénz miatt. Készült ezzel kapcsolatban már valami konkrét költség-kalkuláció, az építésre és a majdani karbantartásra?
Ha igen, abból lehetne kiindulni. Ha nem - akkor ki kéne számolni.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A malommal kapcsolatban a következőkről szeretném tájékoztatni a téma iránt érdeklődőket. Tartottunk egy megbeszélést Mikola Péterrel. Ő lesz aki összefogja ezt a tervet. 2007.04.19.-én voltunk Szentendrén és most már magasabb szinten egyeztettünk a malom ügyében, erről majd Péter is fog írni és azt hiszem a Ráckevei Újságban is lesz egy cikk. Van egy munkaközi terv a Dunán történő elhelyezésről. Nem arról, hogy hol fog állni, hanem arról hogyan lesz a vízen elhelyezve ! Csütörtökön úgy váltunk el egymástól, hogy a következő lépés Gyergyócsomafalva testvérvárossal való kapcsolatfelvétel /faanyag/. Szentendrén voltak: Paulovics Teréz, dr Kovács József László, Mikola Péter, Jáki Réka, dr Takács András és én.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Mikola Péter
|
A 2007. április 20-aui testületi ülésen tájékoztattam a Képviselő Testületet a látogatásról, a várható fejleményekről. Ez csak a egy tájékztató volt, de a testület tagjai változatlanul támogatásukról biztosítátták egy hajómalom felépítésének tervét. A közeljövőben a témát részletesen is szeretnénk a város honlapján megjeleníteni, valamint folyamatban van a szükséges erőforrások feltérképezése is (anyag iglny, tervezési feltételek, munkaigény,stb.).
|
|
|
|
Jaki Reka
|
Már a Szentendrén történt látogatás óta kívánkozom írni, de csak most jutottam időben ide...Ott voltam a Szőgyényi Gábor kezdeményezésére létrejött találkozón a Skanzenben, és végre valami újra fellelkesített...Talán sikerülhet! Gábor, Neked csak gratulálni tudok, valóban úgy van, ha csak eddig is jutottunk már el a Te indíttatásodra és lelkesedésedre, már tovább léptünk a hajómalom-témában, mint elődeink. Mint ahogyan néprajzos kollegáim a Skanzenben többször megemlítették, a ráckeveiekévről évre felbukkanak, hogy szeretett hajómalmukat, amelyet a város fontos elemének éreznek, netalántán visszaállítsák a Duna partra, az egykori idők mementójaként...Hát, én nagyon szeretném..Már csak azért is, mert olyan sokminden kicsurog a kezünkből és elveszítjük, legalább a múltunk ténylegesen létező értékeit tartsuk meg, hozzuk vissza. Valóban nincs túl nagy esélye annak, hogy az eredeti malmot visszaállítsuk, hiszen a 40 éve száradó, ugyan szakszerű körülmények között tárolt hjaómalom részekből újat már nem lehet összerakni. Viszont a Skanzen munkatársai minden dokumentumot a kezünkbe adnak, sőt még Mikola Péter képviselő javaslatára néhányat bemutatásra vissza is szolgáltatnának tartós letétbe ,és így újra l ringatózhatna egy eredeti mintára készült hajómalom a ráckevi Kis-Dunán...Nagyon segítőkészek voltak, rugalmasak és pártolták a kezdeményezést. Ezért csak köszönet jár Neked Gábor, aki ennek az egésznek a motorja vagy-ahogyan Dr. Kovács Jóska bácsi nyilatkozott-, Mikola Péternek, aki annyi munka között ezt az ügyet is felvállalta és képviselte a város vezetését, Jóska bácsinak és Terike néninek, akik a tudományos hitelességet és a szakmai hozzáértést erősítették. Jó volt együtt Szentendrén, remélem lesz folytatás és magunkkal tudunk ragadni még sok ráckevei lokálpatriótát!
Jáki Réka
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Most, hogy a régi gőzmalmot bontani kezdték, lehetőség lenne régi deszkák és gerendák megmentésére és tartalékolására az újjá építendő hajómalomhoz. A belső kiképzéshez ugyanis nem használható új faanyag, mert elveszíti a korhű jellegét a belső berendezés. El kellene ezen gondolkodni, de szerimtem már késő és napokon belül semmi sem marad a malomból.
|
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Ideje a lemaradást egy kicsit ledolgozni. Még a János Vitéz napokon történt, hogy összejöttünk páran a Romantika cukrászdában egy beszélgetésre. Kik is voltak ott? Mikola Péter képviselő, Babarczi István gépész, Szőgyényi Sándor építész, Szőgyényi László programozó, Réder Krisztián hajóépítő, és én, mint egy lelkes szervező. Megállapodtunk a sorrendben. Mikola Péter kérte a körülbelüli famennyiséget, mert még akkor az erdélyi látogatás előtt volt a testület. Azóta ezt megkapta, sőt, már tárgyaltak is róla, és a testvérvárosi polgármester (Gyergyócsomafalva), ígéretet tett, hogy segíteni fog. Összeállítottunk egy honlapot a hajómalomról, ami rövidesen kész lesz. Majd küldünk egy levelet a Skanzennek, mely alkatrészeket szeretnénk elhozni, és lemásolni, vagy felújítani, ha lehetséges. A levelet jövő héten küldjük el.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Deák Tibor
|
Kedves Gábor!
Köszönjük a tájékoztatást, ha valamiben segíthetek, mivel a téma az első perctől kedves a számomra, jelezd, szívesen részt veszek a megvalósításban is, ahogy korábban igértem.
Üdv : Deák Tibor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Tibor köszönjük, és igénybe is vesszük ha majd élesedik a helyzet! Most asztalosokat kerestem, és találtam is, a belső berendezés felújításhoz, vagy újjáépítéshez társadalmi munkában. Akinél voltam, mindenki vállalt valamit, feltéve, hogy biztosítjuk a faanyagot, ez a kulcskérdés, és, hogy legyen miről a mintát levenni. A többi részükről rendben van. Utána jönnek a vasasok. Ott sem lesz probléma, mert előre szóltak, hogy ha kell, mindent megcsinálnak.
Üdvözlettel: Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
|
Hanuman
|
A hajó tűzvédelmével (tűzbiztonságával) kapcsolatban lenne néhány javaslatom. Amenyiben van rá igény szívesen megosztom a készítőkkel.
Végh Ferenc
|
Hanuman
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A szentendrei skanzentől a következő berendezési tárgyakat kértük lemásolásra vagy tartós használatra Lemásolásra: Daratisztító Hasábszita (drót) Koptató Hasábszita (selyem) Tartós használatra: Hengerszék Transzmissziós tengely Elsőáttétel fémfogaskereke
Az alkatrészekért az Árpád Múzeum vállalt felelősséget. A Skanzennek írt levelet aláírta Ráckeve város polgármestere, valamint küldtünk mellé egy könyvet, a „Duna vizén malom forog”, amely a ráckevei vízimolnárok történetét dolgozza fel.
Gyűjtést rendeztünk az 1949-ben megszüntetett (államosított) ráckevei molnár céh zászlójának újrakészítésére. A zászló avatás előreláthatólag november közepén történik, egy ökonomenikus istentisztelet alkalmával a római-katolikus templomban. Az időpontot a Ráckeve tévé is közzé teszi, valamint itt is értesítjük a kedves érdeklődőket. A zászlóra kizárólag az 1949 előtti molnár ipartestület vagy molnárcéh tagjai vagy annak leszármazottai adták össze a kívánt összeget.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Mikola Péter
|
Kösözönet érte! Remélem a kért alaktrészek is megérkeznek, és beindulhat a malom rekonstrukció.
Köszönet továbbá a szervezőknek a lelkes, eltántoríthatalan munkájukért!
Beszélgetésünk alapján remélhetően jauár környékére körvonalazott tervvel jelentezik a "csapat".
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Biztosan, ha Szentendréről pozitív válasz érkezik, és megkapjuk a kívánt alkatrészeket. Ha első körben nem sikerül, akkor sem adjuk fel!
|
|
|
|
Papp Irén Amália
|
Szép ötletnek tartom hogy építsünk vizimalmot, de ahhoz kellene egy tiszta Duna, és tiszta Dunapart is!
|
|
|
|
Dobos Istvánné
|
Nagyon nagyon boldog vagyok hogy ráckevének lesz újra Vizi malma. A szüleim sokat emlegették hogy milyen is volt, és örülök hogy nem csak én hanem még a gyermekemnek is örömmel mutathatnám meg. Szerintem ha a lakosság felé jeleznék hogy pénzt gyűjtenek ennek a meg valósitásának az érdekében, nem mondanák azt az emberek hogy nem támogatják némi kis pénzel. Ha csak 200 ft-ot ad bele valaki mert egy kis nyugdijas,vagy éppen 1000ft-ot,az is több a seminél. Nem lehetne egy ilyet el inditani ,vagy ezt valaki butaságnak tartja,hogy a lakosság adjon bele pénzt? Én szivessen támogatom ha nem is 10 ezrekkel de kis csekély összeggel beszálnék. Csak legyen nekünk is régi-új szép Vizimalom. Hajrá Ráckeve, csak így tovább.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Természetesen tervezünk közadakozást a Vízimalom újjáépítéséhez, mert ez csak közös összefogással sikerülhet. Most a tervezés és a belső műszaki berendezésnek az újjáépítéshez szükséges anyagok gyűjtése történik. Mint eddig is , minden eseményről írni fogunk, mind a fórumon, mind most már a Ráckevei Újságban is.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Kis Gábor
|
Üdv Mindenkinek!
Kis Gábor vagyok. Nagyanyám Gyurcsik Róza, nagyapám Riemer István. Ahogy a föld a földdel házasodott, úgy a malom a malommal. Két nevezetes ráckevei molnár család találkozott nagyszüleim házasságában. Nekem is fontos a malom. Segítek, ha kérnek.
Tisztelettel: Kis Gábor (Majosháza polgármestere)
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Gábor, az ismeretségünk még fiatalkori. A kapcsolatot tegnap újra felvettük egymással (kb. 30 év után).Segítségedet köszönjük, és mint jeleztem igényeljük! Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A legfrissebb információk a Ráckevei Újság most megjelent számában találhatók. Ha ennél újabb esemény lesz, a fórumozókat ezúton fogom tájékoztatni, ahogy eddig is. Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Dobos Istvánné
|
Köszönöm a tájékoztatást, és további sok sikert a továbbiakhoz!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Ma délelőtt 10 órakor megérkezett a plébániára az új molnárcéh zászló, melynek avatása 2007. december 02-án 11 órakor lesz a városi adventi koszorúnál. A ráckevei egyházak áldásával.
A zászlót készítette: Dúzs Krisztina, a Magyar Nemzeti Múzeum restaurátora
Ezúton is köszönjük a munkáját!
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Mikola Péter
|
Végre kezdi megtalálni önmagát Ráckeve! Köszönet érte minden szervezőnek!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A mai napon sikeres tárgyalásokat folytattunk a szentendrei skanzen vezetőivel, melynek eredménye képpen a malom hengerszékét visszakapjuk tartós használatra. A malomba történő beépítés előtt természetesen felújítjuk, ami a használatba vételi megállapodásban benn is foglaltatik. És itt következik pár kép.
A megbeszélésen résztvettek : Dr Dávid László Ráckeve polgármestere Kiss Gábor Majosháza polgármestere Szeredi László kísérő Sabján Tibor Fő múzeológus Kemecsi Lajos Igazgató
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Mai napon kisebb fajta csoda történt: megtaláltam a transzmissziós főtengelyt, amire abszolút nem számítottam, azért nevezem csodának. A fényképeket ezúton közlöm. Gyengési Antal segítségével találtam a Kerek zátony szigeten.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Tárgyakat megőrizte Gyengési Antal.
1. Fatokos hébér 2. Cigányfúró, és kovácsolt szegek
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Kis Gábor
|
Nekem is van néhány ereklyém. Cigányfúró, bizony szúette hajtóval. Az iszkábák pedig gyerekkorom emlékei, ráadásul nem is a legkellemesebbek közül valók. Papp Imiék előtt volt a bejáratott fürdőhely a Dunán. Még bomba tölcsér is volt a vízben, a parttól 5 - 6 méterre. Itt vigyázni kellett, mert hirtelen mélyült. Az iszkábák pedig mély, fájdalmas sebeket tudtak ejteni a talpon, ha beleléptünk. Ráadásul rozsdásak voltak, így a vérmérgezés esélye is magas volt. Jómagam is kaptam miatta tetanuszt. A képen lévő iszkábát utolsó szentendrei látogatásunk során kaptam, igazi ereklye a Gyurcsik malomból!
|
|
|
|
Zapapapa
|
Ma megtörtént a molnár zászló felszentelése/megáldása.
Néhány kép az ünnepségről.
|
|
|
|
|
|
BBB
|
A zászlót tartó fiatalember az én bátyám. Nagyon sajnálom, hogy nem lehettem ott (önhibámon kívül) a családommal együtt az eseményen!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A Ráckevei Újság januári számában olvashattátok, hogy megalakult a Ráckevei Molnár Céh Hagyományait Õrző Egyesület. Az alapító okirat és a közgyűlés jegyzőkönyve megtekinthető a http://hajomalom.rackeve.hu/ oldalon, amely oldal menüje "Egyesület" menüponttal bővült. Ha a menüpont nem jelenik meg, akkor frissíteni kell az oldalt! Üdvözlettel: Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A 2007. december elsején megtalált transzmissziós tengely eddig egy részünkre ismeretlen telken állt. Ennyi időbe telt míg kinyomoztuk a telek tulajdonosát, miután megtudta, hogy milyen régi emléknek az alkatrésze ez a tengely, természetesnek vette, hogy megengedi a tengely elszállítását a telkéről. Ennek elszállítása valószínűleg az időjárás következtében csak március közepén kerül sor. Úgy néz ki, hogy az események a következő időszakban fel fognak gyorsulni, ezért gyakrabban fogok beszámolni az eseményekről.
Üdv: Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Részt vettem a február 22-i testületi ülésen, melyre a hajómalom megvalósítása miatt kaptam meghívást. A Képviselőtestület és a Polgármester Úr továbbra is támogatta az elképzeléseket, és örömmel fogadta a további fejleményeket. Ezek után szinte biztosnak mondható, hogy a képviselőtestület, a város lakói és a polgármester segítségével közösen meg tudjuk valósítani a vizimalom helyreállítását. 4 lényeges dokumentumot feltettem a következő helyre: http://hajomalom.rackeve.hu"A malomról" című menüpontra kattintva láthatók a dokumentumok.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A tegnapi napon kaptam ezt a levelet Dr. Kemecsi Lajos úrtól, a szentendrei szabadtéri múzeumból. Dátum: 2008. feb. 25. Hétfõ 15:55:40 Feladó: Dr. Kemecsi Lajos Címzett: Árpádmúzem Ráckeve < arpadmuz@invitel.hu> Tárgy: Re: hajómalom A kiegészítéseket beleírtuk. Főigazgatói aláíráson van a dokumentum. Aztán küldjük. A közreműködő restaurátorokat nem szerepeltejük az iratban, ám elfogadjuk őket. A héten előkészítjük a szállítandó anyagot, jövő héten lehetne szállítani. Még erről egyeztetünk. Üdvözlettel Kemecsi Lajos Tehát a hengerszéket elhozhatjuk szentendréről. Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Felhívtak telefonon, hogy földmunkák során találtak egy malomkövet. Ez a malomkő néhai Frideczki János molnármester házánál került elő. Ezzel a kővel az 1890-es években őrölhettek utoljára, mert ezeket ebben az időben váltották föl a Ganz hengerszékek. A malomkő lyukain látszik még a rögzítést szolgáló hézagoló anyag.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Az előző hozzászólásból sajnos kimaradt, hogy a malomkövet találta és értesített Félegyházi Meggyessi Péter. Ezúton is köszönjük!
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
|
maltermester
|
Üdvözletem mindenkinek!
Nekem van egy ötletem. Mindenekelőtt gratulálok a városnak a vízimalommal kapcsolatos döntéséhez.
Bizonyára sokan tudják, hogy Ráckeve már a török időkben is létezett. Azt viszont, hogy Ráckeve alatt egy nagy kiterjedésű alagútrendszer fekszik, azt kevesen tudják. Azt még kevesebben, hogy a Duna alatt is átmegy. Az illetékesek gondolják át, mekkora idegenforgalmi látványosság lenne. Persze felül kell vizsgálni, hogy mekkora anyagi ráfordításra lenne szükség ahhoz, hogy biztonságos legyen. Bár szerintem érdemes lenne.
Még egy dolog: Van a környéken hagyományőrző csapat is. Tessék őket meghívni rendezvényekre! Nagyon jó színi előadásuk van. Ezenkívül meg kellene keresni azt az asztalt, ami anno a Rác templomban volt. Tudni illik abba az asztalba a törökök verték a kardjaikat. Üdvözlettel: Gulyás Antal
|
Skype:maltermester
|
|
|
Mikola Péter
|
Mi i ezen a legendán nőttünk fel. Ami tény ,hogy Ráckevén szerencsére maradt néhány középkori pince, kisebb átjáró. Ennél több szerinem nincs. ha többet tudsz, írd meg légyszi. Az asztal sztorit nem ismerem, de az is érdekelne erről milyen infód van?
|
|
|
|
Novák Csaba
|
Nini, Péter megelőztél! Ugyanezt a gondolatot akartam megírni, csak hát lassabban pötyögtetek. Szóval legendát építeni sok mindenből lehet. Az alagútrendszer inkább mese kategória, de a hajómalom rekonstrukció előbb-utóbb megvalósul, és ez az összefogás maga a legenda.
|
|
|
|
maltermester
|
Sziasztok! Az asztal sztoriról annyit, hogy azt tegnap hallottam az egyik becsei sráctól, aki saját szemével látta gyermek korában. Mint sok mindent valószínű a szoc rendszerben kidobták. Az alagút rendszert én már elég rég hallottam, mégpedig egy búvártól. Anno az MHSZ idejében még át lehetett menni a duna alatt.(1960-as évek) Az alagút rendszert sajna pincékké alakították a kastélytól egészen a szullai tóig.Ma házak alatti pincék. A duna alatt ha jól rémlik a kastélytól lehetett átmenni a túlóldalt két helyen volt kijárat. A jelenlegi fotbal pálya és a lacházi Kiskun étteremnél. Én természetesen nem láttam. Csak régen hallottam olyantól aki lent vólt. Máig él, ha józan bizonyára elmondja. A Fekete holló étteremnél máig megvan a pincében az a fal amin keresztűl le lehet menni. Amit én is láttam, az az Eötvös utcában a csatornázás során beszakadt lyuk volt, amit nem tudom mivel be is töltöttek. Legegyszerűbben ugy lehet utánna járni ha megnézzük. Ötlet? Érdemes lenne kezdeni vele valamit ha nem legenda? Üdv Gulyás Antal
|
Skype:maltermester
|
|
|
Kör Tv Kht
|
A Duna alatti "törökalagút", gyermekkorunk szép legendája. A XX.sz-i modern metrószigetelési eljárásig ugyanis, nem állt rendelkezésre megfelelő technológia a vízbetörés elleni szigetelésre. A Fekete Holló és a volt Pócs ház, ma Incsi-Fincsi Falatozó között viszont létezett összeköttetés, amit a Kossuth utca csatornázásakor, (kb 25 évvel ezelőtt) betonnal kiöntöttek, majd a még mindig laza földet több tonna cementtel erősítettek meg. Ezek miatt, az ötszáz éves pincerendszerek miatt keletkezett az ismert legenda. A pincéket áruraktározásra is használták, melyeknek rakodó kijáratuk volt a Dunapartra. A többit, ennek megfelelően elképzelhetjük. Ezek a kijáratok alapozták meg a legendákat.
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Elnézést, de a pincerendszer ügye az itt offtopic, térjünk vissza a hajómalom dolgaira. Nem kis pénz 30 mill. összeszedése, ha valaki tudna ennek mikéntjéről vmit, megköszönném, hiszen a város jelenleg hasonló nagyságrendű hiánnyal küszködve fogta el a költségvetését. Milyen forrásokból történne a megvalósítás? A másik, szintén megválaszolandó komoly kérdés, a malom helyének megállapítása. Nem lehet ugyanis a régi emlékképek alapján, szolgai módon, csak azért ugyanoda elhelyezni, mert korábban ott kötötték ki! Ha önálló egységként fog funkcionálni, akkor megfelel a korábbi helyszín. Ha viszont kénytelen kapcsolódni valamilyen más intézményhez, akkor időben el kell dönteni, hogy pontosan hova kerüljön, mert a cölöpökön nyugvó felépítményt mozgatni később már nem lehet. Elhelyezési kérdés: A régi helyére? A Képtár földszintjével és a Vámházzal közös komplexumban? Az Árpád Múzeum elé? A Zeneiskola helyén megvalósulandó Művelődési Központ elé? A Posta melletti lejáróval szemben? A ref. templom melletti lejáróval szemben? Vagy?
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Bár a törökök által megrongált "asztal" ügye sem tartozik ide, erre viszont ismerem a választ. A szerb templomban található egy ikon, (egy pulpituson) melyet a törökök karddal megrongáltak. Az iszlám ugyanis tiltja a képi ábrázolást, ezen dühődtek fel anno...
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Egy volt ráckevei lakos 6 m3 jó minőségű faanyagot -bontott gerendát- ajánlott fel a Ráckevei vizimalom építéséhez. Ezt a tegnapi napon Budafokról hazaszálllítottuk Ráckevére. A tervezgetések után az első konkrét munka megtörtént. Társadalmi felajánlásban 9 fő adta a munkáját és a napját erre áldozta. Nemcsak ráckevei lakosok, hanem Ráckevéhez kötödő emberek. Az elvégzett munka és a faanyag értéke kb. 300.e Ft. 8,5 millió Ft értékben van munkafelajánlás amit a helybeli cégek és magánemberek előzetesen írásban megtettek. Ha ez nem történt volna meg akkor nem lennék ennyire optimista. Pályázatok benyújtását tervezzük. Ezenkívül lehetőséget látunk helyi cégek, pénzintézetek, egyházak és magányszemélyek adakozására. Ez nem túlzott optimizmus, az írásbeli felajánlásokon kívül szóbeli igéreteket is kaptunk.
Csatolom a tegnapi napon készült csoportképet.
|
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
40 év után újra itthon a ráckevei vízimalom hengerszéke.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
maltermester
|
Sziasztok!
Sz Gábór!
Az jutott az eszembe, hogy én gyermek koromban, a nagyduna partján a malom öbölben lévő épületben nyaraltam. (Hű de jó is volt:-) Az viszont a Bak Gyulábácsi tulajdona volt. Esetleg lehet érdemes lenne megnézni nála, ki tudja bármi lehet. Bár az sem biztos él-e még. A volt Moszkva utcában lakik, a Mertliék mellett. (mist nem tudom milyen utca)
Üdv 7wbg Antika
|
Skype:maltermester
|
|
|
Cserna Gábor
|
A vizimalom vizvonala keresztmetszetének megfelelő nagyságú betonfelület kellene beton- vagy vascölöpökön. Ugyanez vonatkozik a völgyhajóra is. Az új, betonelemgyártó vállalkozót kellene megkeresni ezügyben, hogy a monolit födémszerkezetet adott méretben meg tudná-e kedvezményesen csinálni. A malomházat azután berendezés nélkül a parton kellene kivitelezini, daruval a helyére tenni, majd a belső berendezést beszerelni. Némi változtatást a házhajón is végeznék, pl. (ablakok) ami a későbbi funkciót szolgálná. A vízbe merülő részeket természetesen nem építenénk meg, a betonlemez szélén pedig egy szoknya futna végig, fekete gumilemezből, ami a vízszintingadozást kompenzálná. Télre ezt mindig le kellene venni, hogy a jég ne tépje le.
|
|
|
|
Kis Gábor
|
Majosházán található Közép Európa legnagyobb betonelem gyára. Az SW Umwelttechnik már eddig is sokat segített Önkormányzatunknak. (Majosháza) Ha valaki megtervezné, akkor eljárnék az ügyben, hogy jó minőségű, olcsó betonplacc készülhessen. Fel lehet használni a födémelemeiket is, amelyeket úgy szeletelnek, mint a szalámit. Max 45 méter hosszú áthidalókat, hídelemeket tudnak gyártani.
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Nagyon kösz Gábor! A tervekből megszerkeszthető a megfelelő méretű betonelem. Remélem, a tervezők sem fából tervezik a víz és a hajótest közötti átmenetet, mert ha igen, nem jósolok nagy jövőt a szerkezetnek. Ez a megoldás az én elképzelésem, lehet hogy mások jobb ötlettel állnak elő.
|
|
|
|
Mikola Péter
|
Az előzetes megbeszélések alapján van néhány jó ötlet a tarsolyban.  Bár én a betont nme erőltetném, mert borzasztó ronda ás illúzióromboló. A kapcsolati tőke felajánlásáért ismét köszönet!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A tervek az Önkormányzatnál le vannak adva, az előzetes tervek a fórumon is megtekinthetőek. A malomhajó a gépészeti berendezésekkel együtt 40 tonna. 6 db 300 mm-es átmérőjű 12 m hosszú vastagfalú mederbe levert csöveken fog állni, melyek össze lesznek kötve 250 mm-es "I" gerendával. A hely megállapítása után a statikai vizsgálat fogja eldönteni, hogy szükséges-e a mederve levert csövekbe cementet fecskendezni. Szükségtelen túlterhelni a cölöpöket. Egyetértek a Péter véleményével. Üdv. Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Hanuman
|
Ha már elkezdődött ez a nagyszerű project, akkor szerintem igenis az eredeti állapotot kellene megvalósítani. Annak lenne igazán nagy eszmei és kukturális értéke.
|
Hanuman
|
|
|
sári
|
Én biztos vagyok benne, hogy jó szakemberek, jó szándékkal a legjobb tudásuk alapján, lelkiismerettel végzik ezt a nemes kezdeményezést, és azt gondolom, hogy van ennek kiszámított háttere is, ami hosszútávon kifizetődő is lesz Ráckevének, nem úgy mint a képtár és a múzeum fenntartása esetében! A jó hely kiválasztása, és módszer annak fenntartására lehet a legfontosabb feladat mostmár, hiszen láthatjuk, hogy óriási erőfeszítésekkel halad a munka gőzerővel. Reméljük azt is, hogy lesz elegendő energiája a kezdeményezőknek a végrehajtáshoz! Fontos lenne, nehogy elvesszünk az apró részletekben és nehogy e miatt akadjon meg ez a projekt valahol, és a sok kitartó munka kárbavesszen! Mi Magyarok ezt már nagyon sokszor bebizonyítottuk az életben, szerintem fontos lenne tervszerű, előre kiszámított egyértelmű megoldás!
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Kedves Hanuman! Természetesen az eredeti állapot visszaállítása lenne a legjobb megoldás. Akkor viszont kell a következő: Minden ősszel-tavasszal kiemelés, visszatétel, hajódaru, v. molnárplacc flasencuggal, iszkábázás, moházás, facin, fatetűzés, kátrányozás. Ha korszerű anyagokból készül a hajórész, akkor is pár évente ki kell venni festés miatt, télen pedig folyamatos jégvágás körülötte. Szvsz a túristalátványosság részét kell eröltetnünk, nem az autentikus helyreállítást. A cölöpös megoldás is nagyon sok buktatót rejt magában, de még mindig kevésbé gondozásigényes, mint az úszós változat. Hátrány: végleges helyhezkötöttség. Nagyon szeretném látni az erre vonatkozó terveket. Szivem szerint megfontolnám a két megoldás ötvözését, egy úszóstégre, vagy egy méretre vágott uszályra építeném meg a malmot, és a jégvágás mellett döntenék az enyhe telek reményében. (Leselejtezett uszályokat szvsz könnyen lehetne szerezni.)
|
|
|
|
|
Kör Tv Kht
|
Bővebb összeállítás látható a mai 18 órai Kör Tv híradóban (és az ismétlésekben) a hajómalom aktuális kérdéseiről.
|
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Nagyon örülök, hogy a terveket láthattam! Szép, jó és megvalósítható az adott paraméterekkel. Néhány apró megjegyzésem lenne: A terveket kár volt tömörítve feltenni, mert sokaknak problémát fog jelenteni a megnyitásuk. A műszaki leírásban egy dolgon mindenképpen változtatnék. Mint faiparban jártas, és a fából készült vízi eszközöket régóta megfigyelő ember, azt ajánlanám, hogy a legalsó szintet SEMMIKÉPPEN NEM SZABAD TÖLGYFÁBÓL KÉSZÍTENI!!!!! A tölgyfa, bármilyen kezelés ellenére, ha a víz szagát megérzi, 10-15 éven belül elkorhad! Erre a célra kizárólagosan, jó minőségű vörösfenyő, vagy akácfa alkalmazható. A tölgyfa csak az átlagemberek tudatában az erő és a tartósság szimbóluma. Ha tölgyfa bordázatot, orrtőkét és fartőkét használt volna a "Cserna csónak" , mára már egyetlen példány sem ringatózna belőlük a Dunán. "Akác és vörösfenyő, víz közelében ez a nyerő!" (kitaláltam egy jó szlogent!  )
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Bocs, egy kivétel van a tölgyfa esetében. Ha megoldható a faanyag vákumos telítése kátránnyal, úgy mint azt a régi vasúti talpfákkal tették. Akkor tényleg tartós!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Kedves Gábor!
Köszönjük a tanácsot, még nincs elkésve a módosítás, mindenki szeretné ha tartósan lenne megépítve.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
szendrő sebestyén
|
Gábor igazad van!
Én mint tudatlan ember sajnos nem bírtam megnyitni, pedig érdekel a dolog.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Kicsomagolva újra fel lettek téve a tervek. Így egyenként letölthető, nem kell kicsomagolni.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
szendrő sebestyén
|
Köszönöm a segítséget így már nekem is nézhető formátumba került!  Azon gondolkozom, hogy vajon érdemes -e a malom megközelítését nehezíteni az éjszakai órákra. (felhúzható,felnyitható járdaszerkezet)
|
|
|
|
Mikola Péter
|
Köszönöm a segítséget így már nekem is nézhető formátumba került!  Azon gondolkozom, hogy vajon érdemes -e a malom megközelítését nehezíteni az éjszakai órákra. (felhúzható,felnyitható járdaszerkezet) Szerintem a lehetőség nem kötelesség, tehát a lehetőséget mindenkép megtartanám.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Ma kihoztuk a Kerekzátony-szigetről a transzmissziós tengelyt. Az első képen Gyengési Antal és a tengely látható, a másodikon pedig Nagy Ferenc dereglyéje, amivel a szigetről kihoztuk a tengelyt. További képek a http://hajomalom.rackeve.huhonlapon.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Néhány kép amik a hengerszék szétszerelése közben készültek.
Fényképezte: Babarczi István .
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Zapapapa
|
A héten pénteken és szombaton ellátogattunk a túristvándi vizimalomhoz és résztvettünk a IV. Nemzetközi Molnártalálkozó rendezvényein. Ezúton is köszönjük a túristvándi önkormányzat meghívását, külön megköszönjük Lakatosné Sira Magdolna polgármester asszonynak a színvonalas vendéglátást. Sokat tanultunk a szakmai napon a magas színvonalú, a molnárkodásban felettébb járatos előadóktól. Sikerült hasznos kapcsolatokat kiépíteni az ország különböző városaiban található malom múzeumok munkatársaival és több malomipari szakemberrel. A második napon résztvettünk a megrendezett molnárversenyenis, ahol oklevelet szereztünk.  . Ízelítőnek itt látható pár fénykép ( pont 1 pár )  , részletesebben a honlapon lesz látható, ahová a hét végéig fel kerül egy kép és film összeállítás. Jól éreztük magunkat , és mégegyszer köszönjük a vendéglátást. Szőgyényi László
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Ma délelőtt a Szinkron GMK-nál Kajlik László megkezdte a hengerszék hengereinek felújítását. Rövidfilm erről is látható a malom honlapján.
Sz Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Ma a Szakálfém Kft felajánlását kihasználva üzemükben , a volt Csepel Autógyár területén , elvégeztük a finom hengerek felköszörülését. A hengerek "újraélesztése" Schmidt József ( Szigetbecse ) munkáját dicséri.
|
|
|
|
ztoncsi
|
Tisztelt Malom Rekonstruálók.
Most, hogy rátaláltam erre a fórumra, gyermekkori emlékeim kezdenek előjönni.
Én úgy emlékszem, hogy a malom nem volt ott a hídtól lejjebb, csak az után, miután a vízpart kövezése elkészült. Akkor ültették azokat a fűzfákat is, amik mára szép nagyokra nőtek. Annak előtte a part homokos-sóderes volt és a piaci napokon ott kötöttünk ki, amikor az Angyali szigetről jöttünk vásárolni, de akkor nem emlékszem, hogy a malom ott lett volna. A hídlábánál (postai feljáró) nagyobb halász ladikok voltak kikötve.
Úgy tudom a malom akkor süllyedt el, amikor egy hirtelen apadáskor megfeneklett és beszakította a fenék deszkáit az alattuk levő kövezés.
És milyen kicsi a világ: szüleim az Angyali szigeti telket a nyegyvenes évek végén egy bizonyos Szőgyényi-től vették, nem kizárt, hogy rokona a jelen topikban oroszlán részt vállaló Szőgyényi Gábornak, akit ez úton is üdvözlök.
Ztoncsi
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Pályázat a vízimolnárhajó helyreállításáért
2008. május végén az EN-COOP Kft. segítségével értesültünk egy pályázati lehetőségről, a Norvég Civil Alap Támogatásáról. Ezt olyan civil szervezetek, kiváltképp társadalmi szervezetek és alapítványok pályázhatják meg, melyek fő célja a kulturális örökségvédelem valamint az örökség komplex, hosszú távon fenntartható hasznosítása. A fentiek ismeretében a cég javaslata az volt, hogy nyújtsunk be egy pályázatot a Ráckeve város és polgárai számára identitást és kulturális gyökereket jelképező Vízimolnár hajó helyreállításnak támogatására. A műemléki örökség helyreállításán és megóvásán túl a pályázat tárgyát képező történelmi emlék kulturális, társadalmi és turisztikai jelentőséget és fejlődést hozna a város és lakói számára, melyet jól demonstrál a rekonstrukció érdekében a korábbi években megvalósult egységes összefogás. A pályázatot a Magyar-Német Baráti Társaság Egyesülete és a Savoyai Universitas Alapítvány közösen adta be, amely a formai követelményeknek már megfelelt, és a tartalmi értékelése augusztus 10-ig elkészül. Nagy izgalommal várjuk a Norvég Civil Támogatási Alap pozitív döntését.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Egy kép annak a bizonyítékaként, hogy a Kerek-zátony szigeten megtalált transzmissziós tengely, és Szeredi László által megőrzött napkerék ugyanarról a hajómalomról származik (Riemer Alajos hajómalmáról). A fogak teljes mértékben passzolnak, össze tudjuk őket építeni. Sajnos a kerekeket nem lehetett levenni a tengelyről, fel kellett a tengely darabolni, és úgy kell kiesztergálni a megmaradt tengelycsonkokat, hogy a kerekek ne sérüljenek meg (ne törjenek el). Ezt a műveletet Mihó József már elkezdte.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Felkerültek a hajomalom honlapra a eddigi támogatók listája, amelyet folyamatosan frissítünk. A lista elérhető a hajomalom honlapján a "malomról" menüpont alatt az "Eddigi felajánlások:"-ra kattintva. http://hajomalom.rackeve.hu/Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Megkaptam a hivatalos értesítést a Kárpátia Alapítványtól, hogy a Norvég Civil Támogatási Alap sajnos nem fogadta el a pályázatunkat. DE a pályázó En-Coop Kkt.-vel úgy kötöttük a szerződést, hogy addig írja a pályázatot, és keresi a pályázati lehetőségeket amíg sikeres nem lesz.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Az Árpád-gőzmalomból megmaradt utolsó alkatrészek, melyeket Csömöri László műszaki érdekességként őrzött meg. A transzmissziós tengely csapágyházakkal (fém alkatrész), sajnos csak egy fél fa laposszíj-tárcsa. Az alkatrészek felújítás után beépítésre kerülnek a készülő hajómalomba.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
baba
|
A mai napon Kovács István Kiskunlacházi vállalkozó édesapjával közösen homokszórással rozsdátlanította a hengerszék alap és oldalelemét. Az elvégzett munkáért ellenszolgáltatást nem kért. Köszönet az elvégzett munkáért. Babarczi István
|
|
|
|
baba
|
Az előbbi üzenetnél lemaradtak a képek.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A mai napon kapott tájékoztatás szerint megadták az engedélyt a malomcölöpök leveréséhez. Az engedélyezés során felmerült költségek fizetését két képviselő Agócs Zoltán és Deák Tibor képviselők támogatásként felajánlották. Ezekután a Havária kft. megkezdheti az általa felajánlott cölöp leverési munkákat.
A Ráckeve Város Közalapítvány számlájára a felajánlott jövedelemadó 1 %-ából befolyt összegből a Kuratórium a Molnár Céh alapítvány számára átutal 100.000.-Ft-ot. Ezt köszönjük az 1 %-ot Ráckeve Város részére felajánlott adózóknak és a Kuratórium tagjainak, hogy a hajómalom felépítéséhez ezzel is hozzájárulnak. Minden eddigi felajánlást köszönünk.
Üdv: Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Ezen a két képen látszik, hogy a régi alkatrészek felújítása folyamatos. Az új alkatrészeket pedig a régi mintájára készítjük el. Festés után fedett helyen tároljuk a szerelésre előkásztített alkatrészeket.
Üdv.: Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
|
baba
|
A hengerszék alkatrészeinek felújításának újabb részletei.
|
|
|
|
baba
|
Úgylátszi ez az én formám a képek megint lemaradtak.
|
|
|
|
meganepower
|
Szent Vendel napja alkalmából döntött úgy a Jobbik Magyarországért Mozgalom ráckevei szervezete és a Szent Vendel utcában élő Kócs család, hogy kezébe veszi a szobor sorsát, összefogtak és megtisztították a gaztól és az akácoktól szinte alig látszó szobrot. A két napig tartó munkálatok végén a szobor talapzatát is lemeszelte Selmeczi Imre és Bernát Zoltán. A talapzaton álló Szent Vendel szoborrestaurálásra szorul így az eredeti állapotában maradt. http://www.youtube.com/watch?v=bISjqQaXMc0
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Kedves meganepower!
Személy szerint örülök a kezdeményezésnek, de azt hiszem nem vagyok vele egyedül mert így sokkal kulturáltabba néz ki a szobor és a környéke, de azt hiszem, hogy nem ez a legmegfelelőbb topik ennek a bemutatására. A fórumon még két ilyen topik található a városfejlesztési terveken belül, amelyikbe szerintem ez belefér: - Ha valaki nem csak írni, hanem tenni is akar... - "Unokáink is látni fogják"
Üdvözlettel és további sok sikert kívánva: Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
meganepower
|
Kedves meganepower!
Személy szerint örülök a kezdeményezésnek, de azt hiszem nem vagyok vele egyedül mert így sokkal kulturáltabba néz ki a szobor és a környéke, de azt hiszem, hogy nem ez a legmegfelelőbb topik ennek a bemutatására. A fórumon még két ilyen topik található a városfejlesztési terveken belül, amelyikbe szerintem ez belefér: - Ha valaki nem csak írni, hanem tenni is akar... - "Unokáink is látni fogják"
Üdvözlettel és további sok sikert kívánva: Szőgyényi Gábor
Elnézést! Imre barátom már átrakta! A malom remélem ettől még pörögni fog!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Kiss Zsolt asztalos elkészítette a lisztszekrény eredetivel megegyező másolatát. Ez az első fa alkatrész ami elkészült.
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Nagyon jó, hogy ilyen szép minőségben készülnek a malomalkatrészek. Mivel a régi alkatrészek közül semmit sem adott vissza a múzeum, (kivéve a hengerszéket) a kérdésem az, újszerű vagy antik stílusú lesz-e a belső tér. Mert ebben a dologban következetesnek kell lenni az összhang miatt.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A belső tér és az alkatrészek elkészítésénél is igyekszünk az eredetiség megőrzésére.
|
|
|
|
baba
|
A Kiss Zsolt által elkészített hengerszék tartzék illesztése és beépítése a mai napon megtörtént. A munkálatokról a fiatal és idősebb serénykedőkről egypár kép.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Van egy kis elmaradásom a nagy szíjtárcsák felújításával kapcsolatban. A régi tengely eltávolítását a nagy szíjtárcsákból Mihó József esztergályos mester végezte. Egy kép a szemcseszórás után, amelyet a Profix Kft. (Ráckeve) végzett. A kép már a fémtiszta szíjtárcsát mutatja. További képek, videók: http://hajomalom.rackeve.hu/
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Szerkezetkész lett az ú.n. nagykorong, mely a 2,5m átmérőjű fafogaskerékhez fog csatlakozni.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Nótaestet szervezünk a hajómalom felújításáért. A fellépők és a terembérlet kifizetése után a fennmaradt összeget a felújításra fordítjuk.
Figyelem!
Változások a programban: - A Pitti Katalin sajnos nem tud részt venni a rendezvényen - Fellép viszont Madarász Katalin, Pécsi Kiss Ágnes és Rehák Viktor - A zenekar Farkas Jenő és népzenekara lesz.
Mindenkit szeretettel várunk!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A hidegnek köszönhetően, mint egy rajzasztalon kijelöltük a jégen a malomnak a helyét. Ez szombaton történt, ma pedig megérkeztek a tartó csövek, melyeket holnap kezdenek leverni.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Mai nap történt, a legfrisebb és talán a leglátványosabb esemény. A Havária Kft. a mai napon elkezdte és be is fejezi a cövekek verését.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Mire az előző képeket feltöltöttük, akkora be is fejezték a cölöpök leverését. Ezzel a Havária Kft. teljesítette a vállalt felajánlását. Köszönöt érte, és a kis csoportnak -képen* a gyors munkát.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A cölöpverés után következett a csövek méretre vágása, melyet a Technikai Brigád Bt. végzett. Ezután az Aqualpin vállalkozás kiszivattyúzta a vizet és az iszapot a csövekből.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Mai napon pedig a Keve Beton Kft. megtöltötte a csöveket betonnal.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Várakozáson felül jól sikerült a nótaest. Ezúton is szeretnénk megköszönni a művészeknek a jó hangulat megteremtését és a közönségnek a lelkes részvételt. A jó hangulatot talán az est után kapott elismerő és köszönő telefonok és levelek jelzik a legjobban. Mindenkinek köszönjük a részvételt, talán alkalomadtán ismét sort kerítünk egy hasonló rendezvényre. Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
baba
|
A mai nap folyamán a hengerszék garat elkészült az Artisan Kft. telephelyén. Mátrai Gábor és Ádám László kézügyességét dicsérve nagyon szép lett. Az elkészült darabról és alkotóiról egy-egy kép.
szerk: cégnév javítva
|
|
|
|
baba
|
Az előbbi üzenetben rosszul írtam a cég nevét. helyesen ARTISAN Kft.
|
|
|
|
Mikola Péter
|
********* Moderátori bejegyzés ********* Ha kapok a képek helyett jobbat cserélem. Már jeleztem a Sz. Gábornak, hogy az ilyen minőségű kép nem alkalmas a publikálásra! Tisztlejük meg az alkotókat is azzal, hogy legalább használható minőségű képet teszünk közzé. ***********************************
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Ma délelőtt felkerült a garat és az adagoló szerkezet a hengerszékre.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Kenessey György szerszámkészítő a hengerszék utolsó fémalkatrészét, a csapágyfedelet készíti.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Taligás János asztalosmester elkészítette az első fafogaskereket, mely a képen látható eredeti alkatrész, a kis korongot hajtja meg.
|
|
|
|
Mikola Péter
|
Felemelő látni az összefogást, a felszabadított erőt a malomépítés mögött felsorakozó mesteremberek munkáján keresztül. Pusztán ezért is büszkék lehetünk, hogy itt élünk.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A műszaki átadás előtti utolsó símitások a hengerszéken.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
2009. február 14-én, szombaton tartottunk egy hengerszék átadó ünnepséget, melyre meghívtuk a felújításban résztevő mesterembereket, akik szép számmal el is jöttek. Volt olyan, aki most látta először,hogy néz ki a hengerszék, és viszontlátta a saját készítésű alkatrészét. Wöller István, veszprémi malomgépész megelégedve szemlélte a precíz munkát, és apró tanácsokat adott a hiányosságok kijavítására. Sajnos a Szentendrei Néprajzi Múzeum (Skanzen) részéről betegség miatt nem tudtak eljönni a meghívottak. Rímer Márton, az utolsó ráckevei vízimolnár, örömmel látta a hengerszék újjászületését. Ezek után egy hangulatos ebéd következett, melyről Dr. Dávid László polgármester gondoskodott. Ezúton is köszönjük a Dr. Köcher Kft.-nek, hogy lehetőséget és helyet biztosított a hengerszék felújítására.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Csömöri János elkészítette a vízkerék (készség) és a belső berendezések közötti kapcsolatot teremtő erőátviteli berendezést.
|
|
|
|
sári
|
Hol akadt el a pénz, vagy még nincs rá fedezet?
Tudomásom szerint ott áll Hamburgban az a faanyag amit a malom aljára rendeltek meg a lelkes szervezők mivel az sajnos még nincs kifizetve. Ha már megígéri az önkormányzat, hogy megvan rá a pénz és nyugodtam megrendelhetik, akkor miért nem fizet?
Így aztán megcsappan ám a lelkesedés!
Itt nem elég a vállveregetés, vagy egy jó kis Magyaros étel, hanem gondolom egyre drágább lesz a raktározás költsége miatt....? Hol itt a gazdaságosság megint? Vagy amit meg lehet spórolni azokon a lelkes embereken akik mindezt Ráckevéért megvalósítanak, azt most el hagyjuk veszíteni, mert nem sikerült azonnal kifizetni "ej ráérünk arra még" alapon?
|
|
|
|
Mikola Péter
|
Ismét csak azt tudom mondani, amit eddig: tájékozódni. Ezzel lekerülhető, hogy az ember olyan kérdéseket tegyen fel, ami csak a saját tájékozatlanságát bizonyítja.
- Nem akadt el - Van rá fedezet - Nem csak megígérte, hanem megfelelő helyen költségvetési forrást különített el az önkormányzat - Senki nem mondta, hogy "nyugodtan megrendelhetik", bár ezt nem is tudom értelmezni - A gazdaságosság az, ami a vezérfonal. Miért?
Eddig a belső berendezés felújítása történt, illetve a tartó szerkezet engedélyeztetése, kivitelezése. Ami most következik, az a felépítmény(ek) elkészítése. Erre kb 2 éves lobby tevékenység után lett pályázati lehetőség. Ez a lehetőség csak akkor áll fenn, ha nem megkezdett beruházásról van szó. Ez minden pályázat alapfeltétele: a megkezdettség kizáró ok. Ezért lenne felelőtlenség és ezért lenne gazdaságtalan most rögtön elkezdeni.
Kérdezni, kedves István. De nem mindegy hogyan. Ugye milyen másképp látszik most a történet, mint a te kérdéseid nyomán?
Volt szerencsém a malom történtet legelején részt vállalni a folyamat elindításában, az első tapogatózó tárgyaláson is ott voltam Szentendrén. Szívem lelkem a malomé. A malom nem egy évre épül, nem egy időszakos kiállítás. Itt lesz velünk hosszú évtizedeken (évszázadokon?) keresztül. Az önkormányzat felelős szerv. A döntéseket "felülnézetből", a város minden alrendszerét egyszerre látva, azok összefüggéseit felismerve kell meghoznunk. Az összeg, amit a város veszíthet ha most kezdjük el a felépítményeket körülbelül két évig elegendő a művészeti iskola fenntartói támogatására, vagy épülhet belőle hét játszótér, stb.
Elnézést Gábortól, hogy ilyen hosszan válaszoltam a malmos topikban.
|
|
|
|
sári
|
Köszönöm a kimerítő válaszodat! De azért ott van a fa Hamburgban, mi van ilyenkor a raktározással? Talán nem kellett volna megrendelni a pályázat elbírálása előtt, ha jól értelmezem?
|
|
|
|
Deák Tibor
|
Kedves István!
Sokan dolgozunk rajta, ezt is rendezzük.
|
|
|
|
sári
|
Akkor minden rendben.
|
|
|
|
sári
|
Kérdezhetek a döntés felől? Ha oly sokan dolgoznak (bár véleményem szerint az a pár kézműves tesz a legtöbbet) a Malom projekten, biztosan el lett végre döntve ennek a "kis" malőrnek a sorsa Hamburg ügyben?
|
|
|
|
|
sári
|
Közben tudomásomra jutott, hogy minden rendben megy....!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Megvalósult A ráckevei Vízimolnárok bora.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Hétfőn hajnalban elindultunk Asztalos Ferenc kamionjával, hogy a gyergyócsomafalvi testvérváros fafűrész áru felajánlását hazaszállítsuk. Szerdán későn este értünk haza. Képek láthatók a három nap eseményéről.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Az első kép a megmunkálás előtt mutatja azt a fatörzset, amiből a vízkerék tengely (göröndő) készül. Lexim Kft. telephelyén készült, Perbálon. Az utolsó két kép már a ráckevei telephelyre érkezett, az Ács Trans által ideszállított, megmunkált tengelyt mutatja.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Asztalos Technika Bt. készíti el a malmot eszerint az ütemezés szerint. Csatolt Word fájlban található az ütemterv. A hajómalom honlapján frissítések történtek. : http://hajomalom.rackeve.hu/Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Ma a Ráckevei Molnár Céh Alapítvány meglátogatta a gutai (Szlovákia) hajómalmot. Ez egy egyjáratú kőpaddal felszerelt gatyaszárszitával ellátott hajómalom. Méretben, és teljesítményben is lényegesen kevesebbet tud mint a régi ráckevei malom tudott.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A mai napon Ács Sándor fuvarozási vállalkozó kamionja többnapos út után hazafelé jövet elhozta a keményfát a ráckevei telephelyre. A sofőrök: Szanyi István - Ráckeve, Erdős László - Bankháza. A lepakolásnál a Keve Szövetkezet rakodógépe segített. A gépkezelők: Koller József - Ráckeve, Szécsényi László - Lórév. Köszönjük a segítséget!
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Kiss Antal és Ifj. Kiss Antal "IFA" sebességváltót ajándékozott a hajómalom erőátviteli berendezéséhez. Mivel a víz sodrása kicsi, ezért egy villanymotor és egy sebességváltó beiktatásával végezzük a malom üzemeltetését. Azóta már Vass István a sebességváltót letisztította, Illés János állapotfelmérést készített, ezután következik a végleges összeszerelés.
A képen Kiss Antal és Ifj. Kiss Antal látható.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Nemes Ferenc szigetújfalusi fafaragó iparművész kifaragta a hajómalom házhajó és völgyhajóját díszítő úgynevezett malomferkót. Nemes Ferenc ezen szép munkájával hozzájárult a malom külső díszítéséhez, így az eredeti orrtőke díszítés fog a malomra kerülni. Köszönjük a szép munkát és a felajánlást.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A múlt héten Sebő Tibor, a Mlomipari Múzeum igazgatója értesített, hogy egy ráckevei vonatkozású molnár céhlevél és vándorkönyve kerül árverezésre Budapesten. Megkértem Tankó Tamást, a Ráckevei Molnár Céh tagját, hogy ha lehetséges, akkor vásárolja meg az alapítvány számára ezt a szabadulólevelet és a vándorkönyvet. A kikiáltási ára 30.000 Ft volt. Tamás elment az árverésre és 50.600 Ft-ért megvásárolta az alapítvány részére a felszabadítólevelet és a vándorkönyvet. A vásárlás értékét felajánlotta az alapítvány részére. Ezúton is köszönjük a felajánlást. Ez a két emlék megbecsüölt értéke lesz az elkészült hajómalomnak.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A malomferkóról a képet Réder Krisztián készítette, a felszabadítólevelet Szőgyényi Gábor fényképezte.
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Ma a helyére került a malmot tartó vasszerkezet! Gratulálunk a precíz munkához!
|
|
|
|
mayer
|
Üdvözlök mindenkit a forumon A leendő vizimalomrol ezen az oldalon olvastam a legtöbbet,igy hát itt probálok segitséget kérni... Pontosabban megkérdezni ki lehet a leginkább illetékes. Nos, az udvarunkban , nem tudom miota kerülgetünk egy malomkereket ami kb 1méter átmérőjü. Mindössze sajnálatom ami eddig megovta a "bebetonozástól" Az sem biztos hogy ez vizimalom alkatrész,de hogy valami örlő kerék az biztos... Szeretném , ha ez a régiség méltó helyre kerülhetne . Ehez kérem a tisztelt fórumozok segitségét
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Voltak malomköves vízimalmok is a hengerszékesek előtt, szép számmal. Az 1800-as évek végéig használták ezt a technológiát. Az Árpád utcán, gyerekkoromban, az 50-60-as években, sokáig darált még Sárdi bácsi (Striba) egy villanymotorral hajtott malomkővel, csibekását kukoricából. Érdemes lenne megmenteni és kiállítani a malomkövet a vízimalom mellett a Piac sétány falára rögzítve.
|
|
|
|
Mikola Péter
|
Először is köszönet a felvetésért. Az illetékes figyelmét felhívom a dologra, ha esetleg egy privát üzenetet küldene Sz.Gábor fórumtársunknak az elérhetőségeivel, akkor közvetlenül is meg tudnák beszélni.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Minden nótakedvelőt és érdeklődőt szeretettel várunk a nótaestre.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
mayer
|
Tisztelt forumozok... Nos beleestem abba tipikus emberi hibába,amikor megyözödéssel hiszi az ember hogy jól emlékszik valamire. De mivel sokáig nem gyakorolta,nem látta azt a valamit el is felejtette hogy is mint is. Örlő kerék amire meggyőződéssel emlékeztem hogy van,kissé megdöbbenve kellett tudomásul vennem hogy mennyire csorba,hiányos. Sajnos csak ennyi van belőle. (remélem sikerül feltölteni a képet) Arrol sincs pontos informáciom miként került oda ahova. Ugy hallottam valamelyik Ősünk volt valami "molnár legény " . ( talán a Dédnagyapám) De erről sincs pontos megbizhato adat
|
|
|
|
mayer
|
Tisztelt forumozok... Nos beleestem abba tipikus emberi hibába,amikor megyözödéssel hiszi az ember hogy jól emlékszik valamire. De mivel sokáig nem gyakorolta,nem látta azt a valamit el is felejtette hogy is mint is. Örlő kerék amire meggyőződéssel emlékeztem hogy van,kissé megdöbbenve kellett tudomásul vennem hogy mennyire csorba,hiányos. Sajnos csak ennyi van belőle. (remélem sikerül feltölteni a képet) Arrol sincs pontos informáciom miként került oda ahova. Ugy hallottam valamelyik Ősünk volt valami "molnár legény " . ( talán a Dédnagyapám) De erről sincs pontos megbizhato adat
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Kedves mayer !
Egyáltalán nem probléma az, hogy ez a malomkő ennyire hiányos. A tervezett gyűjtményünkbe kiállítási darabnak tökéletesen megfelel, és ezúton is köszönjük hogy felajánlottad részünkre.
Üdv: Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
mayer
|
T.Sz Gábor szivből örülök hogy ez a "csorba malomkő" belátható időn belül méltó helyére fog kerülni .Annak idején Édesapánkal már beszéltünk rola ,aztán jóval később Bátyussal közösen ugy döntöttünk ez lessz a legjobb megoldás mindenki számára . Köszönjük hogy,ezt a régiséget a pártfogásodba vetted megőrizve, ezzel hozzájárulhatunk egy picit Ráckeve egyik legsajátosabb gyüjteményébe a Vizimalomba. Munkádhoz további sok sikert kivánunk... Mayer Tibor
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Az elmúlt héten felhívott Taligás János ácsmester. Amikor a Kossuth Lajos utca 62. ház tetejét renoválta, megláttott egy kis malomhoz hasonló szerkezetet. A ház tulajdonosa, Molnár Károly, néhai Pollák Béla lányának férje. Megengedte, hogy egykét képet csináljak az 1920-as évek elején készült, köves darálómalomról. Elmondta, hogy néhai apósa, Pollák Béla vásárolta a "GRENO" típusú darálómalmot, melyből az ötvenes évek elején az elektromos motort államosították. Ezután került a szerkezet a mai helyére: a padlásra. Molnár Károlyék felajánlották, hogy ha fel tudjuk újítani ezt a köves darálómalmot, akkor tegyük meg, és ők rendelkezésünkre bocsátják múzeumi célra. Ezt köszönettel elfogadtuk, és a későbbiekben, ahogy időnk és energiánk lesz, ezt meg is fogjuk tenni.
A Ráckevei Molnár Céh Alapítvány
|
|
|
|
belli
|
Érdekes története van a darálómalmoknak, különös büszkeségünk lehetne az, hogy éppen a (manapság bicskanyitogató sorsra jutott) GANZ-gyár egyik, Ganz Ábrahám halála utáni tulajdonosok egyike emelte tökélyre a XIX század végén a gabonaőrlés gépi berendezését, a hengerszéket. A tökéletességhez persze a GANZ kéregöntésű vasúti kocsikerék-gyártás világszínvonalú technológiája és a gyakorlati tapasztalatok ismerete is kellett, az lett az alapja a kifejlesztett új hengerszékeknek. Meg kellett egy éppen az idő táján (1873. május 8-án bekövetkezett bécsi tőzsdekrachk miatt) bedőlt svájci cég is -Daverio et Gisker-, akinek vezetése megvételre felajánlotta a GANZ számára az általuk gyártani tervezett hengerszéket, aminek az őrlője porcelán(!) volt. A GANZ 1874-ben vette meg a tervezőtől (Friedrich Wegmann) a gyártási jogot. Aki viszont kiagyalta a megfelelő szerkezetet Mechwart Andrásnak hívták (ma tér van róla elnevezve Budán a III. kerületben), miután 1875-ben magára maradt a GANZ egyedüli tulajdonosaként. Minden idejét, szívét-lelkét a gyár fennmaradásának szolgálatába állította. Mechwart egyébként német származású volt.... (Ganz Ábrahám 1867. decemberi halála után három férfi vette át a cég vezetését, de 1875-ben kettő kilépett, így maradt egyedül Mechwart) Magát a hengerszéket nem ő találta fel, de olyan technikai megoldásokat alkalmazott/talált fel -itt alkalmazta a kéregöntési technológiát, rugóerővel szorította össze a hengereket nehéz súlyok helyett stb.-aminek köszönhetően olyan gép készült, amely pár évtized alatt háttérbe szorította a hagyományos, köves malomköveket. Szabadalmat 1872-ben kértek a gépre. A Magyar Tudományos Akadémia is elismerte munkásságát 1897-ben. A GANZ 1907-ben már a 30 ezredik hengerszéket adta el, ezt még megélhette, de nem sokkal később, ugyanebben az évben Mecwart András meghalt. Legyen az a kertben megtalált malomkő egyfajta emlékköve Mechwart Andrásnak is...
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Szombat este egy magas színvonalú előadásnak örülhetett a megjelent közönség a nótaesten. Köszönjük, hogy a jegyek megvásárlásával is támogatták a hajómalom megvalósítását.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Vasárnap délután felállítottuk Moharos László lakodalmassátrát a piactéren, mely alatt fogják a hajómalom hajótestjét összeépíteni. Előreláthatólag 2 hétig fognak tartani a munkálatok.
Segítők voltak:
Babarczi István Csereklei József Illés János Józsa Antal Moharos László Rátkai László Szőgyényi Gábor ifj. Szőgyényi Gábor Taligás Mihály Taligás Sándor
A segítséget köszönjük!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A felállított sátor alatt megkezdődött a munka. A hajómalom házhajó úszó részét rakják össze. Az éjszakai őrzést a Ráckeve és Újhegy Városi Polgárőrség (Cím: 2319 Szigetújfalu, Fő út 55. képviseli: Gál József Csaba) és az 1956 Magyar Nemzetőrség Ráckevei Egysége (Cím: 2300 Ráckeve, Ady Endre út 30. képviseli: Abonyi István) közösen vállalta.
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Felhívás önkéntes munkára:
2009. november 20-án és 21-én (péntek és szombat) 9 és 15 óra közötti időpontra önkénteseket várunk a piactéren felállított sátorhoz. A hajómalom házhajó úszórészét festjük vízbázisú lazúrfetékkel. Bárki bármely időpontban bekapcsolódhat a munkába, ahogy az ideje engedi. Ha tud, hozzon magával egy homokozóvödörnyi nagyságú edényt, és egy kétcolos ecsetet. Ha esetleg mégse tud hozni, néhányat tudunk mi is biztosítani.
Szőgyényi Gábor
|
|
|
|
belli
|
Egy órát, másfelet ott tudok lenni, segítenék én is. Ecsetet, meg valamilyen edényt viszek.
|
|
|
|
sári
|
Délben ott jártamkor szépen haladtak a lelkes önkéntesek. Én csak olyanban tudok egészségem miatt segíteni, amikben eddig is szívesen részt vettem (csónak, számítógép), amikor megkértetek. Jó munkát holnapra is!
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Sokan megjelentek az önkéntes festési munkálatokra. A megjelentek névsora:
Taligás Sándor Szeredi László Dobor Sándor Illés János Rátkai László Papdi Tamás v. Józsa Sándor Orosz Ede Bede Gábor Babarczi István Krepsz Imre
Köszönjük a munkájukat.
Külön megemlítjük Mike Miller-t, a Ráckevén tartózkodó ír hajóst, aki szinte minden nap segédkezik az ácsmunkálatokban is.
|
|
|
|
|
DobosTibor
|
Vízre tették! Csodálatos volt! Vége az élő adásnak...
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A mai nap hírei képekben. A hajómalom a helyére került. A Havária Kft. biztosította a beemeléshez szükséges műszaki hátteret. A völgyhajó leszállítását a MOBIL Trans vállalta. A beemeléshez a gerendákat Szabados János biztosította, a helyszínre Csereklei József szállította. A víz alatti munkálatokat az AQUALPIN bt. végezte. A munkálatokban részt vevőknek forró teáról, a nézelődőknek forralt borról Petre Béla gondoskodott.
|
|
|
|
belli
|
De szerettem volna ott lenni....tegnap még a "száraz-dokkban" láttam, akkor is lenyűgözött!
|
|
|
|
Mikola Péter
|
Gratulálok! Sajnos nem tudtam ott lenni, most is a "távoli" Csehországból írok. Az itteniek (észak-kelet) gyönyörű hegyek közt élnek, de hajómalomról még csak nem is álmodhatnak.
|
|
|
|
belli
|
Mekkora szívásban lehetnek szegények, pedig hajófa van bőven arrafelé......
|
|
|
|
Hanuman
|
Gratulálok a munkáltokban részt vevőknek az eredmény magáért beszél. A vízen lévő hajó látványára - még így képről is - kissé elérzékenyültem. Nagyon jó látni, hogy végre méltó helyre kerülhet a sokáig elfeledett hajómalom.
|
Hanuman
|
|
|
H I
|
Példás összefogás, egy hajóban evezve :köszönjük !
|
|
|
|
|
|
lukacsimre
|
2 képet felraktam a Galériába. Üdv:Imre A hídon a lezárt korlátnak mi az értelme? Amíg működött a lángosos/bár akkor még nem volt korlát/megérthető hogy arra terelje a gyalogost,de most?
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Köszönjük a gratuláciokat, az eredményért évekótasokandolgoztak, még legaláb fél éves munkavan hátra .
A koráttal már valahol egy topikbanfoglalkozta és elfogadhatóválaszvolt a miértre.
|
|
|
|
|
|
|
zsarnovszky istvánné
|
Felemelő érzés volt látni és figyelemmel kísérni az építését és a vízre helyezését! 
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
Nemcsak a Dunán haladnak a munkálatok, hanem a műhelyekben is. Elkészült a 2,5 méter átmérőjű fogaskerék, Viski György asztalosmester vezetésével. A fogakat Tapodi Attila készítette.
A fogaskerék elkészítésében részt vettek:
Viski György Ráckeve Tapodi Attila Ráckeve Szántó Antal Ráckeve Szabó György Ráckeve Szőgyényi Ferenc Ráckeve Korsós Péter Dömsöd Balogh Csaba Ráckeve Szeredi József Ráckeve Hunkár Sándor Makád
Támogatók: Holldonner István Ráckeve Viski Györgyné Mesterker Bt. Ráckeve
|
|
|
|
|
belli
|
Számomra csoda amit csinálnak/építenek a fiúk. Ráadásul nemcsak a hajóépítés, és más faipari munkákat végeznek, de rámozdulnak a malmok múltját is ismerők, biztosan többen búvárkodnak a kapcsolódó régmúlt történelmében is, szóval azok is részeseivé válnak a munkáknak, akik egy szöget sem adtak kéz alá az ácsolóknak. Leginkább azért tetszik az egész, mert az összefogás, a lokálpatriótizmusból mutatnak példát. Csak gratulálni tudok nekik!
|
|
|
|
|
Sz. Gábor
|
A mai napon a Havária Kft. 25 tonnás daruja beemelte a mesteremberek által előre elkészített hídelemet és a 2,5méter átmérőjű fogaskereket. Egy pillanatkép a zsindelyezésről.
|
|
|
|
kiss károlyné
|
Vajon sikerült tető alá hozni a hajót, mielőtt leesett a hó? Tudnak a hidegben dolgozni, vagy megoldják a melegedést? Szombaton reggel 7 órakor már láttam a buszról, hogy igencsak sok helyen kivilágosodik a lámpafény.
Boldog szép Karácsonyt kívánok mindannyiuknak! Köszönjük ! Tisztelettel : Kiss Károlyné
|
|
|
|
Gál József
|
Boldog, szép Karácsonyt kívánok e példátlanul nagyszerű civil összefogás minden aktív résztvevőjének. Gyönyörű ajándék Ráckeve városnak és a környék községeinek!
|
|
|
|
lukacsimre
|
Kellemes Karácsonyt Mindenkinek
Lukács Imre
A Galériába szerettem volna tenni ezeket a talán novemberi képeket, de nem működik a Galéria.
Bocsánat a késésért.
|
|
|
|
lukacsimre
|
Van terv a hajómalom védelmére,ha esetleg őrült hideg lesz és befagy a Duna?
/Idén, és jövőre se legyen ilyen./
Ha esetleg elvontatják akkor javaslok két új "sátoros ünnepet" :Malom köszöntő és Malom búcsúztató nap.
|
|
|
|
Cserna Gábor
|
Ha jól tudom, télen alacsonyabb vízállást terveztek, ilyenkor a tartószerkezet a víz fölött tartaná a házhajót és a völgyhajót is. (vagy nem?)
|
|
|
|
|