Geschichte der Schiffmühle
Vor nicht allzu langer Zeit, kaum 100 Jahre her, haben mehr als tausend Wassermühlen das Getreide in Ungarn gemahlen. In dem Sammlungs- und Ausstellungsort Árpád Museale wird das Leben in der Zunft des 18. Jahrhundert vorgestellt. Sehenswert sind vor allem die gut erhaltenen Urkunden und Vorschriften der Müllerzunft von Ráckeve. Aufgrund dieser historischen Hinterbliebenschaften vermutet man, dass der Höhepunkt der Zunft in der Stadt im 18. Jahrhundert war. In der Ausstellung wird auch gezeigt, welche berufliche Gemeinschaften in diesem Zeitalter existierten. Hier kann man dem Schicksalswandel der Müller von Ráckeve und der Entwicklung der Müllerzunft nachgehen. Die Müllerzunft wurde im Jahre 1728 gegründet. Die letzte funktionierende Mühle, genannt Gyurcsik-Mühle, war hier im schönem Ráckeve. Sie war von den 50er Jahren bis zur Verstaatlichung im Betrieb. Der Wiederaufbau der Schiffmühle dauerte 3 Jahre (von 2007 bis 2010). Mit Hilfe historischer Schriften, Fotos, überlieferten Zeichnungen und Plänen wurde sie original getreu rekonstruiert. Im Rahmen des Fachtages (einmal wöchentlich in Ráckeve) kann man sich in der Schiffmühle anschauen wie Mehl mit Hilfe von Strom gemahlen wird. Die grösste finanzielle Unterstützung am Wiederaufbau der Mühle kam von der Stadtverwaltung von Ráckeve sowie von der katholischen und evangelischen Kirche. Die Bauarbeiten haben Unternehmer, Händler, Handwerker und die Einwohner erledigt. Márton László Szilárd, der Bügermeister von Gyergyócsomafalva (Partnerstadt von Ráckeve) hat Nadelholz für den Wiederaufbau geschenkt und war auch weiters sehr engagiert. Heute gibt es in Europa nur noch eine funktionstüchtige Schiffmühle, welche sich in Österreich befindet. Viele wurden vor allem als Anschauungsstücke in verschiedenen Freilichtmuseen aufgestellt.
Parti Éva
A Hajómalom történelme
A hajómalom az energia átvétele szempontjából a vízimalom, pontosabban az ún. alulcsapós vízimalom sajátos típusa. Lényegében abban különbözik más vízimalomtól, hogy nem helyhezkötött, a folyóvízen úszó hajóként kezelték, kikötötték, lehorgonyozták. Nem építették partra, tehát nem volt végleges és szilárd összeköttetése a szárazfölddel. A hajómalom helyét változtatni lehet, hogy előnyös vízjáráshoz, megfelelő hajtóerőhöz jusson. Télen pedig éppen ezeket a nagysodrú helyeket kell elhagynia, csendesebb, védett telelő-be vonulni, vagy partra vontatni, leszerelve a vízikerekeket, a vízjárót és a megtámasztásukra szolgáló völgyhajót. Az ősiségét az mutatja, hogy a természeti erőt: a mozgó víz erejét használta fel munkagépek hajtására, mai ember számára primitívnek tűnő körülmények között, romlékony faépületben, patriarchális technológiával. Első adatunk erről a malomtípusról i.u. a VI. sz.-ból ismeretes, Róma ostromával kapcsolatosan. A hajómalmokat általában a szélesebb, bővizű folyókon építették, nálunk elsősorban a Dunán, a Dráván, a Maroson, a Vágon és a Tiszán. A századfordulón, pl. még minden nagyobb dunamenti településnél megtaláljuk a hajómalmokat. A jövedelmezőbb és főleg nagyobb energiával működő gőz, majd villanymeghajtású malmok és az új gépek azonban tönkreteszik a tombácos malmokat. A versenyt új örlőszerkezetek, szitarendszerek beállításával sem tudják felvenni az ún. műmalmokkal. Hazánkban a Dunán még 1955-ben Úszód alatt működött egy hajómalom, de ezt a XIX. sz.-i hajómalmot az 1956-os tavaszi jégzajlás összezúzta. A másik, viszonylag épen megmaradt hajómalom (Pakson) 1959-60 telén dőlt össze. Jelenleg már csak négy hajómalom műemléki védelmét tudjuk biztosítani, ezek közül háromnak a házhajója is csak részben van meg. Viszonylag legépebben a ráckevei Gyurcsik-féle (12. sz.) hajómalom maradt meg a soroksári Duna-ágban. Az őrlőszerkezetet is magában foglaló házhajóból, egy kisebb, fedetlen hajótestből, az ún. völgyhajóból és a két hajóra támaszkodó lapátos vízikerékből, az ún. késségből áll. A malomhoz tartozik még egy molnárdereglye és egy malomladik is. A házhajó ( malomhajó, főhajó, malomház) alsó része egy tulajdonképpeni hajótest. A hajó vízfolyással szemközti része ék alakú, hullámtörő kialakítású, melynek felső vége díszítményes, csigafaragású, ún. orrtőkében végződik. A hajótest ellenkező, hátsó vége, a tükör, a hossztengelyre merőleges felületű.
The re-building of the Boat Mill in Ráckeve
The last boat mill in Hungary was found in Ráckeve. This mill unfortunately sank during the hard winter of 1968, when the ice broke the boat’ wheel and took the houseboat and mill down with it. The boat mill was refloated and towed to the opposite bank, then disembled and transported to the Open Air Museum in Szentendre.
In 2006 the Municipal Board of Ráckeve initiated the idea of a building a tourism-related facility through which a connection lay to the city’s history. Thus was born the idea, with the following thought being the bottom line „It was and again can be our symbol”. In months to come the re-building of the boat mill began and with it the plan to revive the lost milling traditions.
The mill’s rebuilding was based on written records, photos and drawings.
The aim was to recreate the once lively milling traditions that existed along the Danube. The project was developed to give people an insight into the milling traditions, where patrons could wander through and see how all the machinery works.The grinding process is powered by an electric motor. The main sponsor of the boat mill project was and to this day is the local Rackeve Government board. Great co-operation amongst the locals created the boat-mill. Enterpreneurs, traders, industrialists and residents were all in on building the Boat Mill. From one of its sister cities; Gyergyócsomafalva, Ráckeve received raw materials such as wood. And finally a big thanks to the Chatolic and Reformed Church of Ráckeve for their outstanding ongoing support of the project!
Rackeve’deki Restore Edilen Su Değirmeni Botu
Macaristan’daki son su değirmeni botu Rackeve’de bulundu. Bu su değirmeni maalesef 1968’in zorlu kış aylarında buz, botu ve çarkı kırınca; değirmenevi ile beraber suya batmıştı. Bot daha sonraları bankanın karşısındaki kıyıya çekildi. Sonra Szentendre’deki açık hava müzesine taşındı. 2006 yılında Rackeve belediye meclisi şehrin tarihine ışık tutacak aynı zamanda bir turizm aktivitesi olacak bir inşa fikri üzerine düşünüyordu. Bu, şehrimize tekrar sembol olacak düşüncenin altında yatan fikrin doğuşuydu. Aylar sonra kayıp su değirmeninin gelenekselliğine bağlı kalınarak bir revizyon planı çerçevesinde restorasyona başlandı. Değirmenin restorasyonu yazılı kayıtlar, fotoğraflar ve çizimler üzerineydi. Amaç Tuna’da uzun zamandır var olan değirmen geleneklerini bir kez daha canlandırmaktı. Proje, insanların değirmen geleneklerini kavrayabildği, gezginlerin de dolaşabildiği ve bütün makinelerin nasıl çalıştığını görebildiği bir yer için geliştirildi. Öğütme aşamasındaki kısım gücünü bir elektrik motorundan alıyordu. Su değirmeni projesinin ana sponsoru bugünlerde de görev yapan Rackeve Belediye Meclis üyeleridir. Halk arasındaki mükemmel işbirliği de bot değirmeninin oluşturulmasında önemli bir paya sahiptir. Girişimciler, esnaflar, sanayiciler ve bütün yerel halkın bot değirmeninin yapımında emeği vardır. Rackeve, kardeş şehirlerden biri olan Gyergyócsomafalva’dan da odun vb. gibi hammaddeleri temin etmiştir. Son olarak proje boyunca bizi destekleyen ve hep arkamızda duran Rackeve Katolik Kilisesine ve Protestan Kilisesine Sonsuz Teşekkürler!